Donderdag 3 september 2015


3 september 2015

Onze eerste kangoeroeklas van dit schooljaar is een feit! En we zijn er met veel enthousiasme in gevlogen!!

Na een korte voorstellingsronde, zijn we gestart met de Denksleutels:

Denksleutels
Denksleutels zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken. Vrijwel alle kinderen zijn bekend met het begrip “sleutel” als een ding dat je gebruikt om iets te openen. De denksleutels gebruiken we om ons denken te openen. Dit is voor kinderen een makkelijk uit te leggen concept.
De denksleutels zijn te gebruiken voor peuters en kleuters, maar ook zeer geschikt voor oudere leerlingen van een basisschool. Er zijn in totaal 20 denksleutels ontwikkeld met voorbeeldvragen voor jonge en oudere kinderen.
De denksleutels zijn gebaseerd op the Thinkers Keys van de Australiƫr, Tony Ryan (1998).








De eerste sleutel was 'de muursleutel': De lln moesten per twee een aantal alternatieven verzinnen voor iets wat een algemeen vaststaand feit is (bv: een bank dient om op te zitten). Bij deze denkoefening kwam het creatief en flexibel denken duidelijk aan bod. 






Na deze korte opwarmer begonnen we aan de echte activiteit: de eerste opdracht van het 'Grote Vooruitwerklabboek':

Voor meer uitleg: http://www.ru.nl/@787401/grote/


Het opzet van het Grote Vooruitwerklabboek is het verkennen van de drie intelligenties: 'Analytische, praktische en creatieve intelligentie'. Gaandeweg leren de lln de 3 intelligenties onderscheiden en herkennen. Door middel van opdrachten met eenvoudige materialen leren zij bij zichzelf en de anderen vaststellen welke vorm van intelligentie het meest wordt aangesproken bij een opdracht en hoe ze kunnen samenwerken om de 3 vormen het best tot uiting te laten komen.

Onze eerste opdracht leek eenvoudig: 'Bouw een rij van 25 dominosteentjes. De afstand van de eerste omgevallen dominosteen tot de laatste wordt gemeten. Welke groep kan de langste afstand overbruggen?'.

Toch bleek creatieve intelligentie en samenwerking hier van groot belang! De lln die flexibel dachten, stapten af van het idee van de gewone rij dominostenen op de vloer en werkten met hoogtes om meer afstand te overbruggen. 

Na de opdracht vulden de lln het evaluatieformulier in en voerden we een evaluatiegesprek.

Vanaf volgende week krijgen de lln van de kangoeroeklas ook een huistaak mee!